Porcelanosa Group afsluttede regnskabsåret 2024 og konsoliderede sin position som en af ​​de førende virksomheder inden for design, arkitektur og byggematerialer med et EBITDA på 100 millioner euro

Porcelanosa Grupo
22. september 2025
10 minutters læsning

Porcelanosa Group afsluttede regnskabsåret 2024 og konsoliderede sin position som en af ​​de førende virksomheder inden for design, arkitektur og byggematerialer med et EBITDA (resultat før skat, afskrivninger og amortiseringer) på 100 millioner euro og en soliditetsgrad på 3,03 %, hvilket afspejler et fortsat fald i gæld og en solid finansiel situation. Disse resultater er en del af koncernens strategi, der er baseret på konstant geninvestering i innovation, produktionskapacitet og kommerciel ekspansion.

Vedvarende vækst og markedsdiversificering

Trods den lille nedgang i det globale marked i 2024 har Porcelanosa styrket sin tilstedeværelse i nøgleregioner som Asien, Afrika, Europa uden for EU og Latinamerika, hvor salget voksede med 12 % i forhold til 2023. Denne præstation demonstrerer virksomhedens internationale diversificering og dens vækstkapacitet på strategiske markeder.Frem mod 2025 bekræfter prognoserne denne positive tendens: Spanien er vokset med 10 %, Portugal med 30 % og Mexico med 17 % indtil videre i år, data der konsoliderer virksomhedens opadgående bane.

Strategiske investeringer

Sidste år investerede Porcelanosa 86 millioner euro, hvoraf 60 % gik til at styrke sine produktionsanlæg i Vila-real, mens resten blev brugt til at styrke sit salgsnetværk med nye åbninger og renoveringer på strategiske markeder.

I 2024 blev der åbnet butikker i Spanien (Marbella, Málaga, Salamanca, A Coruña), Portugal (Madeira), USA (Atlanta, Houston, Charlotte, Scottsdale, New York), Mexico (Puebla), Uruguay (Montevideo), Frankrig (Saint-Étienne, Aix-en-Provence), Det Forenede Kongerige (SouthVere), Durban og Luxembourg.

Denne politik med at styrke detailnetværket fortsætter ind i 2025 med nye åbninger. Udvidelsen fortsætter i 2025 med nye showrooms i Bilbao (planlagt til december i år), Bruxelles - den første butik i Belgien - og Stockholm, blandt andre.

Som et første skridt i sin strategi om at trænge ind på nye markeder, er virksomheden begyndt at etablere tekniske kontorer i flere lande, hvor den ikke har været til stede indtil nu. Disse etableringer gør det muligt for den at samarbejde med branchefolk og tilbyde dem mere direkte service. Dette er tilfældet i Brasilien, Østrig, Sydkorea, Japan, Elfenbenskysten og Indien.

Innovation og vækst inden for nye forretningsområder

Innovation er fortsat en af ​​Porcelanosa's strategiske søjler. Koncernen har styrket sit engagement i industrialiseret byggeri gennem sin Offsite-division, som forventes at vokse med 16 % i 2025. Derudover fortsætter storformatporcelænsfliser med at konsolidere deres position som et af de mest efterspurgte produkter med en salgsstigning på 6 % i 2024. Begge linjer er et eksempel på, hvordan virksomheden fokuserer sin udvikling på løsninger, der kombinerer design, bæredygtighed og avanceret teknologi.

Talent og tillid til mennesker

Ud over tallene baserer Porcelanosa sin styrke på tillid til sit menneskelige team. Virksomheden forstår, at fastholdelse af talenter og intern forfremmelse er afgørende drivkræfter for dens vækst. I den henseende er Porcelanosa Campus, koncernens online træningsplatform, en central søjle i denne strategi. Virksomheden tilbyder mere end 150 kurser på fem sprog og mere end 200 sessioner årligt og uddanner mere end 3.000 fagfolk fra sine egne butikker og distributører over hele verden.

I 2024 blev der afholdt mere end 16.000 timers træning med deltagelse af mere end 2.000 koncernmedarbejdere, primært mellemledere og produktionsoperatører. Disse initiativer styrker ikke kun de tekniske færdigheder, men fremmer også medarbejdernes personlige og professionelle udvikling, skaber muligheder for intern forfremmelse og sikrer kontinuiteten i en personalebaseret vækstmodel.

Et centrum for deign og lokaløkonomi

Porcelanosa har forvandlet sine Vila-real-faciliteter til et sandt mødested for arkitektur- og indretningssektoren. I 2024 bød de mere end 8.000 fagfolk fra 135 lande velkommen, som ikke blot kom for at opleve virksomhedens innovation på første hånd, men også for at deltage i et rum for udveksling af ideer og trends.

Disse internationale besøg har, udover at styrke virksomhedens lederskab, en dynamisk effekt på den lokale økonomi og skaber muligheder for hotel- og restaurationsbranchen, indkvartering og andre tjenester knyttet til professionel turisme.

Denne forpligtelse til formidling og viden strækker sig også til Porcelanosa's nationale netværk af butikker, hvor rundbordsmøder, fora og aktiviteter for sektoren organiseres, hvilket konsoliderer virksomhedens rolle som et benchmark inden for innovation og som en drivkraft i samtalen om fremtidens design og byggeri.

Læs mere og gå i dybden med Porcelanosa's 2024 i deres årlige rapport herunder.

Global Report 2024

Se mere på vores profil på Byggematerialer.dk her eller brug vores kontaktformular her.